Onze mensen

Eind 2019 richtten wij, Diederik van der Burg en Saskia van Gaalen, Spiegel Certificering op: een organisatie die ISO 9001-certificaten verleent. Zit de wereld te wachten op nóg een organisatie die dat doet? Een vraag die wij onszelf natuurlijk ook gesteld hebben. Ons antwoord was: ja! Als het er maar wel een is die het anders doet. Een die niet bol staat van de bureaucratie. Die de klant echt centraal stelt. Een die audits niet alleen laat gaan over normeisen, maar ook over de bedrijfsvoering. Kortom, een certificeerder waarvan de klant na afloop van de audit niet denkt “zo, dat hebben we weer gehad”, maar “daar kunnen we verder mee!”.

Om dat te bereiken, werken we met een aantal uitgangspunten. We zijn enerzijds toetser van een norm, maar houden anderzijds rekening met de context van onze klanten. Enerzijds werken we ook zelf volgens internationale normen, maar anderzijds houden we rekening met de behoeften van onze klanten. U ziet, wij zoeken de balans in paradoxen, zijn genuanceerd. Toch zijn we ook streng: ondanks alle begrip voor de situatie voldoet iets uiteindelijk wél of níet aan de norm.   

Het is ons erom te doen dat wij onze klanten verder helpen. Wij werken daarom met een klein en vertrouwd team van auditoren die hun sporen in kwaliteitsmanagement, advisering en training hebben verdiend. Als auditor houden wij onze klanten een spiegel voor. De norm is daarbij het kader.

Saskia
van Gaalen

“Kwaliteit is mensenwerk”

In 2007 kwam ik geheel bij toeval in aanraking met het vakgebied kwaliteitsmanagement en auditing. Dat bleek interessant. Erg interessant zelfs. Want de grote interesse in hoe organisaties en mensen werken die mij ooit bewoog om communicatiewetenschap te studeren, werd hier extra gevoed. Sindsdien adviseer ik organisaties op gebied van kwaliteit, audits en onderzoek én over hoe communicatie een verandering optimaal kan ondersteunen. Dat is een mooie combinatie: kwaliteitsmanagement biedt het soms ongrijpbare ‘communicatie’ een mooi kader voor verbetering. Tegelijk zorgt gedrag voor kwaliteit, en helpt communicatie gedrag.

Diederik
van der Burg

“Kwaliteit is niet een van de onderdelen van de bedrijfsvoering, bedrijfsvoering ís kwaliteitsmanagement.”

Ik ben door een stage “in de kwaliteit” terecht gekomen - en er nooit meer weggegaan. Inmiddels ben ik al meer dan 30 jaar in dit deelgebied van de organisatiekunde werkzaam en ben ik een van de weinige EOQ-/ NNK-erkende kwaliteitsmanagers in Nederland. Ik heb in al die jaren als adviseur, trainer en auditor vele tientallen organisaties vooruit geholpen. Daarbij vind ik het belangrijk om dingen simpel en pragmatisch te houden. Ik grijp daarvoor altijd terug op de bedoeling – of het nou van een norm of een regel is, of van een organisatie. Als generalist ben ik van mening dat kwaliteitsmanagement een uitstekende aanleiding is om diverse specialismen met elkaar te verbinden.